Wetenschappelijk onderzoek over werk zoeken

solliciteren

Wetenschappelijk onderzoek over werk zoeken

Geplaatst op 15/01/2019

Deel dit artikel

Wetenschappers zochten het voor je uit!

De zoektocht naar werk is vaak niet erg plezierig. Zeker na een afwijzing kan het moeilijk zijn om opnieuw achter je computer te gaan zitten en vacatures te zoeken of je motivatiebrief aan te passen. Ondervind jij ook soms moeite om jezelf te motiveren? Weet dat je niet alleen bent. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat mensen plannen of intenties om werk te zoeken in de meeste gevallen niet omzetten in echt zoekgedrag. Waarom is dat zo? Een aspect dat een belangrijke rol speelt is de manier waarop je over werk zoeken dénkt. De manier waarop werkzoekenden doelen in hun hoofd formuleren over het zoeken en vinden van een job beïnvloedt de kans dat ze werk zullen vinden, zo blijkt uit een studie van Nederlandse onderzoekers. Het onderzoek bekeek twee soorten doelen tijdens het zoeken naar werk: prestatiedoelen en leerdoelen.

Prestatiedoelen gaan over welke uitkomsten je wilt behalen (bv. vijf sollicitaties per week). Leerdoelen gaan over waar je beter in wilt worden, jezelf in wilt ontwikkelen of wat je beter wilt leren begrijpen (bv. te weten komen wat voor jobs er zijn in de sociale sector of leren hoe je een goede motivatiebrief opstelt). Om te onderzoeken of zulke doelen een invloed hebben op de kans dat iemand een job vindt, deelden onderzoekers werkzoekenden in verschillende groepen. In één groep volgden de deelnemers een workshop over het stellen van prestatiedoelen, een andere groep volgde een workshop over het stellen van leerdoelen. Een jaar later werd gevraagd aan alle deelnemers of ze werk gevonden hadden. Wat bleek? In de groep mensen die een workshop volgde over leerdoelen vonden significant meer mensen een job.

Een mogelijke verklaring is dat als men te veel op prestatiedoelen focust, dit afschrikkend en ontmoedigend kan werken, waardoor mensen met zulke doelen het zoeken naar werk zullen uitstellen. Mensen die focussen op leerdoelen zouden meer geneigd zijn de koe bij de horens te vatten. Dit werd deels aangetoond in een andere studie. Daar vond men dat in moeilijke situaties (bijvoorbeeld onder stress), mensen met een sterkere leeroriëntatie actiever gingen zoeken naar werk en dit beter konden volhouden.

Wat betekent dit onderzoek nu voor werkzoekenden? Als werkzoekende probeer je best eens voor jezelf leerdoelen op te schrijven op vlak van het zoeken naar werk. Op welke vlakken zou jij nog willen bijleren? Denk bijvoorbeeld aan concrete zaken zoals het schrijven van een cv, een passende motivatiebrief, inzicht in je sterktes en zwaktes, sollicitatiegesprek enzoverder. Misschien vind je wel inspiratie bij de workshops van Co-Searching! Ook voor organisaties die werkzoekenden begeleiden zoals de VDAB kan onderzoek naar prestatiedoelen een goede inspiratiebron zijn om workshops te ontwerpen.

Bronnen:

Da Motta Veiga, S. P., & Turban, D. B. (2014). Are affect and perceived stress detrimental or beneficial to job seekers? The role of learning goal orientation in job search self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 125(2), 193–203. doi:10.1016/j.obhdp.2014.09.007

Van Hooft, E. A. J., & Noordzij, G. (2009). The effects of goal orientation on job search and reemployment: A field experiment among unemployed job seekers. Journal of Applied Psychology, 94(6), 1581–1590. doi:10.1037/a0017592

(door Marieke Carpentier)