Jaarverslag 2023

Wat een evolutie hebben wij gemaakt sinds onze start in 2015! Dankzij Vlaamse subsidies heeft Co-Searching zich de laatste jaren kunnen professionaliseren om werkzoekenden steeds beter te empoweren. Sinds februari kwam zelfs een nieuwe collega, Malika, onze werking versterken.

2023 was echter geen gemakkelijk jaar. Het vertrek van een collega en de uitdagingen rondom het verdedigen van onze subsidies hebben ons klein team onder druk gezet. Er waren ook negatieve uitspraken van politici over werkloosheid, die blijkbaar weinig begrip tonen voor de mensen die er direct bij betrokken zijn. Ondanks alles, bevestigt dit de relevantie van onze organisatie, die zich met de hulp van een enthousiaste groep vrijwilligers dag in dag uit inzet voor werkzoekenden, hun rechten en hun visibiliteit.

De komende periode zullen we moeilijke keuzes moeten maken om ons voortbestaan te waarborgen, maar desondanks sluiten wij het jaar af met meer veerkracht dan ooit tevoren. Onze overtuiging in duurzaam en werkbaar werk voor iedereen blijft onverminderd sterk, en wij blijven geloven in het belang van welzijn en de kracht van verbinding, vooral tijdens uitdagende perioden zoals het actief zoeken naar een volgende carrièrestap.

We organiseerden in 2023 63 workshops voor onze community: 36 in Mechelen, waarvan 1 online, en 27 in Gent waarvan 7 online. We bereikten zo'n 178 deelnemers, waarvan 38% terugkeerden.

Naast werkzoekenden, ontvingen wij in de workshops verschillende professionals: coaches, arbeidspsychologen, recruiters... Ze kwamen hun eigen expertise delen maar ook zelf bijleren.

Ben jij zelf actief in 't vak en wil je er graag eens bij zijn? Stuur ons een mailtje!

pie chart Co-Searching workshops 2024

In januari 2023 lanceerden we onze nieuwe huisstijl en een gloednieuwe, duurzame website. Doorheen het jaar lokten we zo'n 4500 unieke bezoekers, bijna dubbel zo veel als in 2022! Fijn te zien dat we hier steeds meer mensen kunnen bereiken, die niet altijd naar onze workshops kunnen komen.

In 2023 schreven onze 13 bloggers maar liefst 30 berichten (22 in het Nederlands, 8 in het Engels).

Onze website cijfers

unieke bezoekers

blogposts

12093

pageviews

#DAGZONDERARBEID

"Wie nu écht een job wil, vindt dat toch sowieso?!"

Deze absurde stelling, samen met 4 andere clichés over werkzoekenden, verspreidden wij door middel van 1750 flyers om het politiek discours over werkloosheidscijfers te nuanceren.

De flyers werden uitgedeeld aan grote treinstations, waar we in dialoog konden gaan met pendelaars en passanten, en op andere relevante plekken in Vlaanderen. We stuurden ook brieven naar relevante organisaties, politici en opiniemakers om ze te sensibiliseren over de realiteit van de heel diverse doelgroep 'werkzoekenden'.

Samenwerkingen

Samen met het Sociaal Huis Mechelen konden wij (in het kader van artikel 60) 27 werkzoekenden helpen op weg naar een duurzame job. 40,7% van deze groep heeft ondertussen de weg gevonden naar hun volgende stap: 10 mensen zijn aan het werk en 1 volgt een opleiding. Dat mogen we best wel een succes noemen gezien de extreme kwetsbaarheid van de doelgroep, waar we aanklampend mee aan de slag zijn gegaan. Ontdek hier meer over het project 'Samen Op Zoek Naar Werk', waar we in 2021 mee startten.

We namen ook deel aan de 10-daagse van de geestelijke gezondheid in Gent en in Mechelen en organiseerden 5 workshops rond het thema veerkracht. Onder anderen: (Re)connect with your talents, In je kracht als ondernemer of als werknemer? en Zelfvertrouwen vergroten in mijn werk en leven: hoe begin ik eraan?. Wil je een van deze workshops graag zien terugkeren? Laat het ons zeker weten!

Co-Searching werkte samen met Amal vzw (het Agentschap Integratie en Inburgering Gent) aan het evenement 'Navigating the Belgian jobmarket’, waar 27 anderstalige werkzoekenden aanwezig waren. Een Amal ambassadeur bracht ook een getuigenis tijdens onze workshops. Altijd fijn om verbinding te bieden met lotgenoten!

We organiseerden ook mee de Werelddag Verzet Tegen Armoede in Mechelen, waar experten en ervaringsdeskundigen konden uitwisselen over armoede en tewerkstelling. Lees hier 'Ik ben dakloos!', het open brief van een deelneemster.

Last but not least, we versterkten onze band met BlinkOut vzw. Door middel van workshops en het ontwikkelen van een traject rond stress, verkennen we samen verder de intersectie tussen werk en mentale gezondheid.

Zin om samen te werken? Neem contact op!