Promoot jezelf

solliciteren

Promoot jezelf

Geplaatst op 05/07/2018

Deel dit artikel

"Door het groot aantal reacties op de vacature"… wie regelmatig solliciteert, weet al hoe deze zin eindigt. Heb je eindelijk een leuke job gevonden die je op het lijf is geschreven, dan vinden 100 andere kandidaten dat ook. Wat kan je nu doen om jezelf in de kijker te zetten en sollicitant numero uno te worden?

Go social

Je moet al erg moeite doen om vandaag niét online te zijn. Sociale media gebruik je niet enkel om te neuzen in het leven van je familie en (ex)vrienden, maar ook werkgevers maken er gretig gebruik van. Reken er maar op dat je potentiële baas je naam Googelt voor je op gesprek komt. Enkele tips dus om er online uit te springen als de ideale kandidaat:

  • Gebruik LinkedIn als je digitale CV. Je kan mensen uit je netwerk vragen je te onderschrijven in vaardigheden of je aan te bevelen. Zoals een referentie dus, maar dan openbaar. Pols eens bij je ex-collega’s of ze een stukje over je willen schrijven. En vergeet dit ook niet voor hen te doen! Ook handig: je kan prijzen toevoegen die je gewonnen hebt, of vrijwilligerswerk (bij Co-Searching bijvoorbeeld ‘wink-wink’). Zo maak je jouw carrière-overzicht veel persoonlijker.
  • Toon hoe je privéleven eruitziet met Facebook, Instagram en YouTube. Wil je opvallen, dan moet je tonen wat jou uniek maakt. Ben je bijvoorbeeld gek op parasailen, of trek je de wereld rond? Deel je foto’s en filmpjes op je profielen. Want je passie en doorzettingsvermogen voor je hobby zullen zeker indruk maken. Nog een tip: kies op voorhand wat je wel en niet toont via je profielinstellingen. Die foto’s van je nachtelijke avonturen hoeft niet iedereen te zien :)

Digitale portfolio

Maak je in je vrije tijd postkaartjes of brouw je zelf bier? Zorg dat je werk online te vinden is. Omdat je auteursrechten op sociale media niet altijd gegarandeerd zijn, check je dit best van kanaal tot kanaal. Je kan ook meteen je eigen website lanceren met Wordpress, bijvoorbeeld. Zo komt je naam in de resultaten van zoekmachines terecht én toon je hoe ondernemend je wel bent.

Uniek perspectief

Als je zelf contact opneemt met een bedrijf, heb je meer in de hand. Denk goed na over wat je aanspreekt in de firma. Misschien heb je een passende anekdote die je in je brief kan vermelden. Ging je bijvoorbeeld al eens op bezoek tijdens een openbedrijvendag? Vertel over je ervaring. Wil je in een restaurant aan de slag? Ga er dan eerst eten als klant. Ken je iemand die voor of met het bedrijf heeft gewerkt? Vermeld die als referentie wanneer je solliciteert. De kans is groter dat jij er wordt uitgepikt als je het persoonlijk maakt.

Op de man af

Kan je het beter in real life uitleggen dan op papier? Ga gewoon langs bij het bedrijf. Klinkt gewaagd, maar je komt écht gemotiveerd over als je die moeite hebt genomen. Ook voor een spontane sollicitatie kan je binnenstappen en meteen horen of er iets vrij is. Je weet maar nooit!