Soft skills: de skills voor de toekomst!

solliciteren

lifehacks

Soft skills: de skills voor de toekomst!

Geplaatst op 30/09/2020 door Maïté

Deel dit artikel

Struikel jij als werkzoekende ook over alle vaardigheden die opgelijst staan in een vacature? En voel je wanhoop wanneer je niet aan alles voldoet? Dan is er goed nieuws: recruiters rekruteren niet alleen op vaardigheden maar ook op soft skills of persoonlijke eigenschappen. En die worden steeds belangrijker in een job.

Soft skills vs. hard skills

Het World Economic Forum publiceert jaarlijkse updates over jobs en vaardigheden van de toekomst. Opvallend in de lijst van de meest gevraagde skills in 2020 is dat niet zozeer hard skills maar wel goed ontwikkelde soft skills dé sleutel zijn om als werknemer volledig te kunnen meedraaien op de steeds sneller innoverende arbeidsmarkt.

Soft skills zijn persoonlijke eigenschappen zoals sociale of communicatieve vaardigheden. Of ook taalvaardigheid, leergierigheid, flexibiliteit. Ze zijn minder gemakkelijk te meten en een stuk subjectiever. Denk verder ook aan veelgevraagde eigenschappen zoals empathie, creativiteit en leiderschap.

Hard skills daarentegen gaan over kennis en kunde zoals talen- en ICT-kennis, de wetgeving kennen wanneer je rechten studeert, anatomie bestuderen voor geneeskunde, enz. Hard skills zijn wel meetbaar: je kan er objectief op getest worden. Toen je nog studeerde om kennis op te bouwen, kreeg je achteraf ook wel een rapport of diploma met een cijfer.

Toch zijn goede hard skills niet langer het enige criterium voor succes in een job. Soft skills worden hoe langer hoe belangrijker want:

  • kennis evolueert heel snel en veroudert terwijl soft skills standvastiger zijn: eens je ze onder de knie hebt, blijf je ze behouden;
  • je hebt ze nodig om kennis te ontwikkelen: is leergierigheid een van je sterke soft skills? Dan zal je gemakkelijker nieuwe kennis willen oprapen;
  • ze maken het verschil: ben je een expert in je domein maar zit je liever op je eilandje zonder kennis te delen? Dan heb je misschien pech want de werkgever zoekt een communicatieve expert die ook vlot met anderen kan samenwerken;
  • ze bepalen of je thuishoort in een bedrijfscultuur: solliciteer je voor een organisatie met een ‘work hard, play hard’ cultuur? Dan ben je de juiste kandidaat wanneer je een doorzetter bent, hard wil werken en op vrijdag een borrel wil nemen met je collega’s…

Soft skills krijgen dus steeds meer een prominente plaats in vacatures. Denk maar aan profielomschrijvingen zoals ‘probleemoplossend denken’, ‘autonoom zijn’, ‘vlot in sociale contacten’. Je hebt ze ook nodig op alle jobniveaus: of je nu een technische functie wil of binnenkort deel gaat uitmaken van een managementteam… soft skills zullen altijd gevraagd worden. Bijgevolg zal een recruiter er ook naar peilen tijdens een interview: ben je proactief? Nauwkeurig? Gemotiveerd? Op die manier wil de werkgever te weten komen of je geschikt bent voor de job.

Soft skills kan je wel gemakkelijk trainen in dagelijkse situaties. Denk maar aan een praatje slaan met een onbekende (sociale omgang verbeteren), nadenken over een mening van je vrienden (kritisch denken) of op tijd aankomen op een afspraak (punctualiteit).

Soft skills en de ideale kandidaat?

Als sollicitant heb je een streepje voor door je soft skills goed in de verf te zetten in je CV of tijdens een interview. Een paar tips:

  • put inspiratie uit je voorbije positieve werkervaringen en noteer voor jezelf welke soft skills je toen gebruikte: een goed luisterend oor, hulpvaardigheid, netwerken…? Verduidelijk voor jezelf hoe die van pas kwamen zodat je het ook vlot kan verwoorden in je CV of tijdens een interview;
  • een werkgever zal zeker vragen naar strubbelingen die je ooit meemaakte. Denk dus na over moeilijkheden die je ervoer in een job: dankzij welke soft skills overwon je die? Hoe paste je die skills toe? Welk resultaat bereikte je ermee?;
  • heb je geen of weinig werkervaring? Dan kan je soft skills vermelden die je al hebt ontwikkeld dankzij een hobby of andere activiteit: was je als vrijwilliger bemiddelaar bij een conflict tussen andere vrijwilligers? Viel een van je solozangers plots uit voor een belangrijk kooroptreden en vond je een creatieve oplossing?;
  • vermijd algemeenheden: iedereen is wel ‘communicatief’; geef in de plaats daarvan een concrete omschrijving met voorbeelden: ‘ik ben duidelijk en to the point door…’, ‘ik vermijd overbodige communicatie zoals…’, ‘ik zorg ervoor dat alle partijen ingelicht zijn door…’;
  • En nu we het toch over soft skills hebben: wees ‘creatief’ wanneer je ze vermeldt:https://www.planet-talent.com/blog/soft-skills-lijst-om-mee-uit-te-pakken-op-je-cv.

Soft skills en automatisering

De wereld automatiseert verder en de weg naar AI (Artificial Intelligence) ligt open. Dit vraagt duidelijk om andere skills dan vroeger: een robot heeft nu alle kennis die jij vroeger had of digitale programma’s vervangen nu het werk dat jij vroeger manueel deed. Toch kan alleen een mens van vlees en bloed een robot beheren, bijsturen, en hem nieuwe technieken aanleren. In tijden van toenemende digitalisering en automatisering zullen soft skills ons toelaten om bij te blijven: denk maar aan aanpassingsvermogen, kritisch denken, innoveren…

En out-of-the box denken? Met creatieve oplossingen komen? Nee, dat kunnen robots echt niet. Een mens des te meer wel.