Tips om een potentiële werkgever op te bellen

solliciteren

lifehacks

Tips om een potentiële werkgever op te bellen

Geplaatst op 25/03/2019 door Annelies De Tender

Deel dit artikel

Als je werk zoekt, lees je verschillende vacatures. Vaak beslis je dan op basis van de inhoud of je al dan niet wilt solliciteren. Maar het loont ook om een potentiële werkgever op te bellen!

Waarom?

  • Een vacaturebeschrijving is nooit “volledig”; de kern staat er wel in, maar roept ook meestal vragen op
  • Misschien heb je niet het juiste profiel, maar kan je toch je ervaring uitspelen — waarom dan niet de vraag stellen aan de rekruteerder van het bedrijf?
  • Je hebt twijfels of de vacaturebeschrijving de volledige lading van de functie dekt
  • Je wilt graag weten waarom de vacature is ontstaan: breidt het bedrijf uit? Of is dit een nieuwe functie waarin jij een voortrekkersrol kan spelen?
  • De arbeidsvoorwaarden zijn vaag: wat houden de extralegale voordelen in? Welke zijn de opleidingsmogelijkheden?
  • Je wilt graag weten met welke collega’s je gaat samenwerken of hoe groot het team is

En zo kunnen er nog vragen opborrelen wanneer je een jobomschrijving leest. Voldoende redenen om de koe bij de horens te vatten en het bedrijf op te bellen!

Een plan van aanpak?

Je hebt beslist om het bedrijf op te bellen zodat je kan doorvragen over de vacature. Het is belangrijk dat je dit gesprek zo goed mogelijk voorbereidt; een eerste indruk is belangrijk. En nog meer wanneer je achteraf solliciteert en wordt uitgenodigd voor een gesprek. De kans is groot dat je contactpersoon bij het bedrijf het gesprek ook heeft genoteerd of ernaar verwijst tijdens het sollicitatiegesprek. Die eerste indruk kan je dus “blijven achtervolgen” 😊.

Hoe bereid je zo’n gesprek inhoudelijk goed voor?

Voor je het bedrijf opbelt, kan je al aan de slag met de volgende tips:

  • Begin met een reflectieoefening: beschrijf jezelf (je persoonlijkheid), je competenties, talenten in een kleine samenvatting. Je kan je daarvoor beroepen op je werkervaring en cv. Gebruik eventueel 2 cv’s: eentje dat je gebruikt om te solliciteren met een samenvatting van al je gegevens; een 2de cv hou je bij je als een persoonlijk werkdocument. Daarop kan je jezelf uitgebreider in kaart brengen. Hou die documenten bij de hand voor je telefoongesprek.
  • Lees de vacature grondig en bereid al je vragen voor. Noteer concrete vragen: hoe concreter, hoe gemakkelijker je ze ook kan stellen en hoe duidelijker voor je gesprekspartner. Je kan de vacature ook voorleggen aan een vriend(in)/je partner: welke vragen zouden zij stellen?
  • Oefen het gesprek in: orden je gedachten en probeer in korte omschrijvingen te zeggen wie je bent, wat je zoekt, welke ervaring, competenties en talenten je hebt. Denk eraan dat het bedrijf graag in korte bewoordingen weet wie je bent en waar je voor staat! Een langdradige uitleg kan ervoor zorgen dat je gesprekspartner veel informatie zal vergeten of zijn interesse verliest.
  • Denk ook goed na over de vacature: wat spreekt je erin aan? Welke twijfels hebben je ertoe aangezet om te bellen naar het bedrijf? Zorg dat je ook dat vlot kunt verwoorden. Een rekruteerder hoort graag waarom je interesse hebt.

Tijdens het gesprek:

  • Vraag voldoende door. Doorvragen getuigt van interesse, zelfvertrouwen en goed weten wat je wilt. Bovendien vergroot je je kansen dat je voor de “juiste” vacature solliciteert.
  • Herhaal ook antwoorden van het bedrijf als je niet zeker bent dat het voor jou duidelijk was, zoals bijv.: “Heb ik het goed begrepen dat een flexibele uurregeling bespreekbaar is”?
  • Meld eventueel dat je achteraf nog extra vragen kunt hebben en hiervoor graag wel nog eens contact wilt opnemen. Vraag je gesprekspartner naar een mailadres waar je terecht kunt om extra vragen door te geven.

Extra informatie nodig? Op de website van Co-Searching ‘Werkwiki’ kan je heel wat voorbeeldvragen terugvinden. Ook op de website van VDAB vind je tal van praktische tips om nog meer uit te blinken tijdens het gesprek 😊. Veel succes!

vdab link: https://www.vdab.be/bellenwerkgever.